Pokud jste živnostník, zpozorněte. Za necelý rok a čtvrt (od ledna 2023) budete muset mít povinně datovou schránku a využívat ji. Co přesně to pro vás znamená a jaké výhody či nevýhody tahle změna přinese? Pojďme se na téma podívat společně.

Datovky byly doteď povinné jen pro orgány veřejné moci (OVM) a právnické osoby zapsané v živnostenském rejstříku. Takže fyzické osoby (ať už podnikající, či nikoli), si mohly datovou schránku zřídit dobrovolně. Výjimku tvoří profese, jakými jsou např. advokáti, daňoví poradci, překladatelé či tlumočníci – těm je datová schránka zřizovaná povinně už dnes.

Letos (2021) v červenci však vláda schválila tzv. DEPO neboli zákon, který upravuje víc než 160 právních předpisů souvisejících s eGovernmentem. A jednou ze zásadních změn je povinnost datové schránky pro všechny podnikající fyzické osoby. To znamená, že ministerstvo vnitra vám datovku zřídí automaticky. Ustanovení nabude účinnosti 1. 1. 2023, nicméně vláda nechává ještě další tři měsíce (až do 31. 3. 2023) prostor ke skutečnému zřízení.

A pokud se ještě v roce 2022 přihlásíte jako OSVČ přes Národní bod pro identifikaci a autentizaci (NIA), bude vám schránka zřízena hned.

Vývoj počtu datových schránek. Zdroj: www.lupa.cz, autor: MV ČR

Úleva i břímě zároveň

Říkáte si, co vám datová schránka přinese? Tím hlavním je úspora. Jen si to porovnejte: za doporučený dopis dneska zaplatíte 47 Kč. Pokud ale pošlete poštovní datovou zprávu (tedy zprávu určenou právnické nebo fyzické osobě), bude vás to stát jenom 5 Kč (ještě do dubna 2021 se jednalo o 15 Kč). A v případě, že posíláte něco orgánu veřejné moci, je zpráva úplně zdarma.

Pokud ovládáte počítač a internet, pak datová schránka znamená taky zjednodušení. Už nemusíte běhat na poštu, tisknout dokumenty a řešit, jestli se po cestě k adresátovi dopis někde neztratí. Všechno vyřídíte pohodlně elektronicky.

Další nemalou výhodou je přehlednost: veškeré dokumenty budete mít v počítači, a nehrozí tak, že byste je vyhodili spolu s balíkem novin nebo někde založili. Jen dejte pozor. Přijaté zprávy zůstávají v datové schránce 90 dní, pak je musíte stáhnout nebo využít úložiště na portálu občana, případně tzv. datový trezor. Za ten se ale platí.

Graf naznačuje, jak se bude vyvíjet počet datových schránek. Zdroj: www.lupa.cz, autor: MV ČR

Ačkoliv je používání datových schránek pohodlné a praktické, nese s sebou přece jen určitou nevýhodu. Každá osoba s aktivní schránkou bude mít povinnost používat ji ke komunikaci s orgány veřejné moci. Takže například k posílání dokumentů na finanční, živnostenský nebo stavební úřad a další státní orgány. Aby vám neunikla žádná důležitá zpráva, můžete si nastavit upozornění do e-mailu. Anebo rovnou používat mobilní aplikaci, která vám dá o nové datové zprávě vědět.

Změny nepřichází hned, ale určitě je dobré o nich vědět. Pokud chcete další informace o tom, co čeká český eGovernment, doporučujeme články, ze kterých jsme čerpali i my. Najdete je na lupa.cz a podnikatel.cz.
A jakmile budeme znát další podrobnosti, zase vám o nich napíšeme.

Chcete si datovku zřídit už teď? Stačí k tomu jen chvilka u počítače. Konkrétní návod najdete na oficiálním webu pro datové schránky.