2. 11. 2021, aktualizováno 22. 3. 2023

Už je to tady. V lednu 2023 začala platit povinnost datových schránek. Stát je postupně zřizuje právnickým osobám, živnostníkům a dalším OSVČ (pokud ji doteď neměli). Přináší to spoustu výhod, ale i rozpačitých situací. To když vám přidělí „sprostý“ identifikátor.

Možná už s novou datovkou pracujete, možná na vás právě teď na poště čeká dopis s přihlašovacími údaji. Anebo vám je ministerstvo vnitra poslalo do datové schránky pro fyzickou osobu, pokud už ji máte zřízenou. Návod, jak se do datové schránky přihlásit, najdete na oficiálním webu.

Ať tak či tak, pro vaše podnikání to znamená jednu velkou změnu. Odteď máte povinnost využívat schránku ke komunikaci s orgány veřejné moci. Do datovky vám budou chodit důležitá oznámení a dokumenty od úřadů, pojišťovny apod. A stejně tak i vy musíte úřady kontaktovat ne poštou, ale právě prostřednictvím datové schránky.

A je tu ještě jedna věc. Kdo má datovku a zároveň podniká, musí odteď podávat daňové přiznání elektronicky. Ne nutně prostřednictvím datové schránky, ale jedním ze stanovených způsobů. Nebojte, není to nic složitého a ve výsledku ušetříte kupu času. Sepsali jsme o tom článek.

To s sebou přináší na jednu stranu snazší komunikaci, na druhou stranu nutnost schránku kontrolovat. Ale když si nastavíte upozornění do e-mailu nebo si stáhnete aplikaci datové schránky, budete o nově příchozích zprávách hned vědět.

Zprávy zůstávají ve schránce 90 dní, pak si je musíte stáhnout nebo využít úložiště na portálu občana, případně tzv. datový trezor. Za ten se ale platí. Nicméně, když si příchozí dokumenty uložíte přehledně do počítače, nestane se vám, že byste je třeba vyhodili s balíkem novin.

Taky výrazně ušetříte. Zatímco standardní doporučené psaní stojí 60 Kč, poštovní datová zpráva (určená fyzické nebo právnické osobě) vás vyjde jenom na 10 Kč. A komunikace s orgány veřejné správy je úplně zdarma.

Sprostý název schránky? I to se děje

Možná patříte k těm, kteří vyfasovali ne úplně lichotivý identifikátor datové schránky. Objevují se totiž názvy jako  *urvaXXXdamm*dX*mrdXXpi*usXXX*ukatX nebo chu*XXX. Jak je to možné?

Identifikátor je tvořený automaticky, jako náhodná kombinace znaků a čísel. Někteří uživatelé už si zkoušeli na název stěžovat, ale ministerstvo vnitra jim se situací neumělo pomoct. Mohou však zkusit podat písemnou žádost.

Otázka je, zda by změna identifikátoru nezpůsobila další komplikace. Úřady už totiž můžou mít název schránky uložený a změnu by nezaregistrovaly.

Datovka i v případě pozastavené či přerušené živnosti

Dejte pozor. Jestli jste si před lety pozastavili podnikání nebo přerušili živnost, povinná datová schránka se týká i vás. A nejde ji jen tak zrušit. Musíte nejprve úplně zrušit živnostenské podnikání a ministerstvo vám pak datovku znepřístupní. Budete se moct přihlásit, přečíst už doručené zprávy, ale nepůjde odesílat ani přijímat nové. Teprve za 3 roky od zrušení živnosti vám stát zruší i datovku.

Nevíte, jestli jste podnikání ukončili nebo jenom přerušili? Zkuste si svoje IČO vyhledat v Seznamu datových schránek. Pokud se v něm najdete, platí datová schránka i pro vás. Informaci o pozastavené živnosti pak najdete v rejstříku živnostenského podnikání.

Pravidelně píšeme články o stavebnictví, řemeslném trhu, a novinkách pro podnikatele. Najdete je všechny v rubrice Pro firmy v našem magazínu.

0 0 Počet hlasů
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
0
Přidejte svůj názor.x