Zájem o řemeslné práce se v prvním čtvrtletí letošního roku snížil v porovnání s loňskem téměř o 25 %. A to je teprve začátek. Ještě větší propad čeká řemesla v roce 2023. Co situaci způsobilo? A jak se na horší časy připravit?

Největší pokles poptávek zaznamenali podlaháři (47 %), tesaři (46 %), truhláři (37 %) a fasádníci (36 %). Ani zemní práce, zedničina nebo střechy na tom ale nejsou nejlíp – poptávka po těchto službách klesla o víc než 30 %.

typ kategoriepokles
podlahy47 %
tesařské práce46 %
truhlářství a stolařství 37 %
fasády 36 %
zámková dlažba 35 %
zemní práce 34 %
zednické práce 32 %
střechy31 %
stavební firma 31 %
stavba domu 22 %
rekonstrukce bytu 17 %

To, co aktuálně sledujeme na řemeslném trhu – mluvím tedy o segmentu retailu – je skutečně velmi znepokojivé. Na rozdíl od krize v letech 2008–2012 je zde bohužel mnohem více faktorů, které mohou situaci na trhu dlouhodobě ovlivnit,“ uvedl Martin Ekrt, výkonný ředitel našeho portálu.

O poklesu poptávek mluvil ředitel našeho portálu na CNN Prima NEWS.

Na vině je zdražení vstupů i růst úrokových sazeb

Pokud sami podnikáte v řemesle, určitě víte, jak moc šly nahoru stavební materiály. Zatímco před rokem stála deska EPS 70 F s tloušťkou 200 mm kolem 500 Kč, dneska už se pod 700 Kč sotva dostanete. Zhruba o čtvrtinu stoupla i cena sádrokartonových desek.

Kromě dražších surovin se na ceně materiálů významně podepisují raketově rostoucí ceny energií. To potvrzuje i Tomáš Rosák, šéf skupiny Saint-Gobain pro Českou republiku a východní Evropu. „Aktuálně pociťujeme zvýšení nákladů na energie třikrát, někde až čtyřikrát, proto se v rámci výroby snažíme rychle zavádět řešení v podobě alternativních zdrojů energie.

sklárna Saint-Gobain v Rumunsku
Sklárna Saint-Gobain v Rumunsku už částečně využívá solární energii pro výrobu.
Plány jsou ale daleko větší –⁠ ve spolupráci
s ENGIE Romania vybuduje celý fotovoltaický park.

Zdražení samozřejmě nutí řemeslníky přehodnotit ceny svých služeb i načasování jednotlivých prací: „Na některých zakázkách jsme zvolili jiný materiál, jiné jsme pak rozdělili do etap, aby zákazníci mohli vhodně regulovat veškeré výdaje. Více jsme s klienty řešili i trvanlivost materiálů, protože v některých případech se vyplatí raději investovat do dražších a dlouhodobějších řešení,“ řekl nám v rozhovoru podlahář Jaroslav Draxal.

Situaci nepříznivě ovlivňuje taky růst úrokových sazeb hypotečních úvěrů a úvěrů ze stavebního spoření. Průměrná sazba hypoték se podle hypomonitoru ČBA v dubnu 2022 zvýšila na 4,4 % z březnových 4,15 %. Lidé tak v případě průměrné hypotéky ve výši 3,2 milionu korun zaplatí při 25leté fixaci 17,5 tisíce namísto 13,5 tisíce, které by zaplatili v případě 2% úroku. Kromě toho platí od dubna taky přísnější podmínky pro poskytování hypotečních úvěrů, a tak je možné, že spousta lidí nově na hypotéku vůbec nedosáhne. To by poptávku po řemeslnických pracích ještě snížilo.

Skutečný propad teprve přijde. Pomůžeme vám ho zvládnout

Pokles v zájmu zákazníků ale dost pravděpodobně ještě není konečný. Právě naopak. Teď zatím „dobíhají“ zakázky z období covidu, kdy si lidé domlouvali řemeslníky i na rok dopředu. Ještě výraznější propad se předpokládá koncem roku, nejvíce však v roce příštím. Poptávky už nebudou přicházet samy, a řemeslníky tak čeká ještě další práce kromě té běžné: shánět si zakázky.

Právě v takové situaci pomůže náš portál. Stačí se bezplatně zaregistrovat, vyplnit profil a přidat pár ukázek prací. S tím vším vám samozřejmě pomůžeme – už teď si můžete přečíst článek o tom, jak svůj profil správně vyplnit.

Pak už se o všechno staráme my: budeme vám posílat poptávky z takových kategorií a lokalit, které si předtím sami nastavíte. Na vás bude odpovědět zákazníkům pomocí tzv. nabídky a my jsme pro vás sepsali, jak na to. Celá služba je navíc zdarma a platí se až za propojení se zákazníkem (nikoliv za zobrazení kontaktů, jak to bývá na jiných poptávkových portálech). K platbě přitom slouží naše virtuální měna – kredity. Několik jich lze dokonce obdržet grátis hned při registraci.

Získávání zakázek přes NejŘemeslníky je daleko snazší a výhodnější než aktivní provoz webu, investice do reklamy a dalších nástrojů internetového marketingu. Sepsali jsme o tom dokonce celý článek. Takže pokud podnikáte v řemeslech a současná situace vám dělá trochu vrásky, přidejte se k nám zdarma rovnou teď hned.