Negativní reference – pravidla, otázky a odpovědi

V okamžiku, kdy se objeví negativní reference, velmi často je první reakcí firmy žádost o odstranění reference. Proto jsme se rozhodli zveřejnit a zformalizovat pravidla, kterými se řídíme.
1. V jakém případě je možné negativní referenci skrýt?
A/ Pokud firma tvrdí, že pro zákazníka žádnou práci neprováděla a zároveň autor reference nedoloží žádné podklady (objednávka, faktura apod.), které ukazují opak. Předpokladem pro uplatnění tohoto bodu je, že zákazníkovi nevznikla prokazatelná újma
Příklady:
– firma tvrdí, že to je pomluva konkurence, zákazník ovšem ukáže fakturu -> reference zůstává
– firma sice pro zákazníka danou zakázku nerealizovala, ale porušila smluvené podmínky (které zákazník může doložit) – např. se bez omluvy nedostavila se k realizaci ve smluvený termín
B/ Pokud reference neobsahuje konkrétní popis situací, které nastaly (co bylo domluveno a co konkrétně se stalo), naopak obsahuje osobní útoky a hodnocení osoby nikoli práce nebo konkrétního poškozujícího jednání
Příklad:
– jsou to zlatokopové z Moravy; pán pracuje více pusou, než rukama apod.  = nepřípustný obsah hodnocení. Naopak je třeba uvést, že cena ve smlouvě činila x a byla bez změny rozsahu práce navýšena na y nebo že součástí ujednání byla revizní zpráva natlakování topení, ale tato nebyla dodána.
2. Je mnoho případů, kdy negativní reference nejsou skryty. Co může dělat firma v tomto případě?
A/ Firma může k referenci napsat komentář dodavatele, který je zvýrazněn v rámečku a je na viditelném místě nad běžnými komentáři v diskusi. Dáváme možnost oběma stranám se vyjádřit, i pro firmy platí pravidlo věcnosti komentáře. Je třeba popsat pohled, co konkrétně se stalo, nikoli hodnotit osobu zákazníka.
B/ V krajním případě, pokud jsou z pohledu firmy informace autora nepravdivé a poškozující jméno firmy, může podat trestní oznámení na autora reference pro poškození dobrého jména a pro pomluvu.
Tento prostředek doporučujeme použit jen v opravdu zásadních případech, často je lepší se zákazníkem najít kompromis a řešení dohodou.
C/ Firma může požádat jiné zákazníky, zda by jí napsali referenci. Je pravděpodobné, že tyto reference budou provozovatelem serveru častěji ověřovány a proto je zásadní, aby byly autentické, nikoli vytvořeny firmou samotnou.
Jedna či dvě negativní reference jsou vnímány zcela jinak, pokud firma žádné jiné reference nemá nebo pokud má 10 jiných kladných referencí a u negativních referencí je napsán rozumný postoj firmy v komentáři.
Příklad: I mistr tesař se může utnout – viz. negativní reference z 19.1. 2011
3. Negativních referencí se zrušením registrace nelze zbavit
Firmy na negativní reference někdy reagují žádosti o zrušení registrace. Pokud však reference splňují naše podmínky (bod 1), neodstraňujeme je. Reference mohou být napsány i na firmu, která v systému není registrována.
Žádosti o zrušení registrace se vyhovuje v případě, pokud firma ukončí svou činnost a dodá nám dokument (ukončení živnosti). V tom případě se přestávají firmě zobrazovat kontakty (telefon, e-mail) a objeví se text “Firma ukončila svou činnost”. Reference ovšem nadále zůstávají. Vyhovujeme též žádostem o nezasílání e-mailů. Nepohodlné reference se ovšem žádostí o zrušení registrace nelze zbavit.
Firmy, které jsou registrovány, mají výhodu, že o jsou o nových referencích informovány mailem a mohou na ně reagovat. Ze zkušeností víme, že často se podobný text od stejného autora objeví i  v různých diskusích na internetu a firma ani neví, co se o ní píše a nemůže se nijak bránit. Ať už svým vyjádřením nebo právní cestou.
4. Zajišťujeme věcnost referencí, o pravdivosti rozhodovat nemůžeme
Server NejŘemeslníci zajišťuje věcnost a konkrétnost hodnocení. Není ani nemůže být však v pozici soudce, který rozhoduje o tom, kdo má pravdu v situaci, kdy je hodnocení ve stavu tvrzení zákazníka proti tvrzení firmy.
5. Autor nese zodpovědnost za hodnocení
Autor reference je zodpovědný za pravdivost i důsledky svého hodnocení.
Server NejŘemeslníci se nad rámec zákonem daných povinností snaží vyloučit reference, u kterých není prokázáno, že nejsou věcnými popisy práce, která proběhla – viz bod 1. Pokud je však reference zveřejněna, neznamená to, že by reference byla názorem serveru NejŘemeslníci. Zodpovědnost za uveřejněná tvrzení nadále nese autor reference.
6. Firmy svým jednáním ovlivňují i naši pověst
Server NejŘemeslníci dbá na to, aby zákazníci měli svobodnou možnost vyjádřit svou nespokojenost. Pokud zákazník není spokojen s firmou, jejíž kontakt jsme mu poskytli, kazí daný případ jméno i naší služby. Nemůžeme spolupracovat s firmami, které naše jméno poškozují. A je v zájmu našich zákazníků, abychom tyto případy ani naskrývali.

Sdílet článek

Autor příspěvku: NejŘemeslníci

  Odebírat  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
záruba
Host
záruba

Celé je to pochopitelně od zákazníka šikovně přibarvené v jeho prospěch. Nechal si udělat zakázku na smluvní cenu na které jsme se dopředu dohodli a když jsem mu na konci nechtěl vyhovět ve slevě s argumentem hodinové mzdy, tak mě chce pošpinit. Zakázka komplet trvala více jak 6hod. včetně přípravy práce, vyskladnění materiálu a času přepravy z mé provozovny. Ujeto 23km! místo 15ti. Předběžný odhad času mé práce byl pouze orientační, aby zákazník věděl kdy asi zkončím. Ostatně cca 8hod.(1den) nebyl zas tak přemrštěný odhad. Raději řeknu o něco více, aby mě zákazníci nechali vše v klidu dodělat s určitou… Číst vice »

martina
Host
martina

nechapu tady ten komentar to je uplne neco jineho a jinej případ chtéla jsem rozepsanou cenovou nabidku na prace material a bouraci prace sami,vubec jsem nedomlouvala hod sazbu.pan ve všem viděl složitost a jen řekl odhad a než vypracoval cenovou nabídku tak mu to trvalo a vždy do ní něco napsal a něco ne.cenova nabídka nemá bejt klamavá

Michal Hnilica
Host
Michal Hnilica

Pan Čepička naprosto nereaguje na jakoukoli výzvu. Naposledy se ozval 4.3. od té doby nic. Zřejmě si užívá těch deset tisíc, které dostal jako zálohu. S pozdravem M.Hnilica.

Administrátor
Host
Administrátor

Dobrý den všem,
pokud chcete napsat hodnocení na firmu, není tohle dobré místo. Reference zobrazujeme přímo na domovské stránce. Klikněte na http://www.nejremeslnici.cz/reference/new
děkujeme nejremeslnici.cz

Lucie
Host
Lucie

Jen by mne zajímalo, zda jste doplatek zaplatila. Myslím, že dle občanského zákoníku, když má firma zpoždění s dodáním, tak by měla platit nějaké penále? Není to tak???

Renáta Juklová
Host
Renáta Juklová

No zaplatili jsme 🙁

Luda
Host
Luda

Dobrý den
chtěl bych napsat referenci o pražské firmě Aleant Praha,web:stavby24.com
Neplatí zaměstancům vyplaty a pořad se jen vymlouvají že ji ostatní firmy za práci neplatí.
Chci tím jen říct pokud by někdo našel inzerát na volná pozice ve firmě ať tam nenastupuje,Majitel je národností Rusko.A odvedená prace i z teto firmy také není kvalitní.Jen vás chci o tom informovat