10. 6. 2011, aktualizováno 15. 8. 2023

Dejte na osobní doporučení. To stojí snad v každém článku, který radí s výběrem řemeslníků. Co je ale ještě lepší, než jedna dobrá zkušenost? Hodnocení hned několika zákazníků. A přesně na takovém principu funguje náš portál. 

Reference jsou ukazatel, který vám výběr řemeslníka či firmy dost ulehčí. Hodně rychle si totiž uděláte představu o kvalitě práce i spolehlivosti dodavatele. Jak přesně funguje hodnocení firem u nás? 

Když řemeslník nebo firma dokončí zakázku, vyzveme zákazníka k hodnocení. V referenci se může vyjádřit nejen ke kvalitě odvedené práce, ale i k přístupu dodavatele. Zákazníci tak v hodnocení například často uvádí, zda se s řemeslníkem dobře komunikovalo, jestli dodržel termín a cenu.

Může to vypadat třeba takhle: 

„S dodavatelem byla vynikající domluva. Veškeré domluvené práce stihl ještě před domluveným termínem a to jsme se navíc domluvili ještě na realizaci obložek, dveří a parapetů. Ve spoustě věcí nám poradil a celkový výsledek tak naprosto splňuje naše očekávání,“ napsal zákazník, který poptal rekonstrukci interiéru domu.

Zákazníci můžou napsat referenci i firmě, která u nás nemá registraci. Takže pokud jste našli třeba firmu na rekonstrukci jinde a chcete si ji „proklepnout“, jednoduše si její název nebo IČO vyhledejte u nás. Dost možná už někdo ze zákazníků referenci přidal. 

Řemeslník či firma má pak možnost na hodnocení reagovat, podat například vysvětlení nejasné situace a napsat, jak spolupráce se zákazníkem probíhala.

Pravidla přidávání referencí

  1. Jedna zakázka, jedna reference. Pokud řemeslník v rámci jedné poptávky např. opraví střešní krytinu a připevní okapy, nejde to považovat za dvě jednotlivé práce a tudíž udělit dvě hodnocení. 
  1. Reference může hodnotit pouze konkrétní zakázku, která byla provedená na komerční bázi a je doložitelná třeba fakturou nebo předávacím protokolem. Práci, kterou provedl např. někdo známý nebo z rodiny zdarma a která není doložitelná, nejde hodnotit.
  1. Reference zůstávají na portálu viditelné i po tom, co si firmy zruší registraci. 

Jak zajistíme, aby se pravidla opravdu dodržovala? Vložené reference ověřujeme, automaticky i manuálně. A pokud se nám něco nezdá, jdeme v ověřování ještě dál – například si vyžádáme fakturu nebo předávácí protokol. Jednoduše jakýkoli doklad pro potvrzení, že zakázku opravdu provedl daný řemeslník pro daného zákazníka. 

Nicméně, nejsme v pozici soudce. Pokud stojí tvrzení firmy proti tvrzení zákazníka a neexistují důkazy, které by potvrdily pravdivost jedné z výpovědí, nemůžeme rozhodnout, kdo má pravdu.

Kozlova pečeť pro ty nejlepší 

Za extra dobrou práci nebo výjimečný přístup může řemeslník či firma získat Kozlovu pečeť poctivosti.

Jak to funguje? Pokud zákazník v průběhu hodnocení udělí dodavateli 4 a více hvězd ve všech bodech, má možnost přidat navíc ještě pečeť. Ta je na profilu řemeslníka jasně viditelná, což ostatním zákazníkům usnadní výběr dodavatele. Navíc sestavujeme Kozlův žebříček poctivosti, seznam těch nejlépe hodnocených řemeslníků a firem. 

Při udělení pečetě pošleme řemeslníkovi či firmě pivo od Kozla a slevový kód na materiál.

Zveřejňujeme i negativní reference

Protože jenom tak si můžete udělat ucelený obrázek o daném dodavateli. Naším cílem je, aby vaše zakázka dopadla co nejlépe. A máte právo vědět, pokud některý z řemeslníků není spolehlivý. 

Reference však musí být vždy k věci a jasně popisovat, proč zákazník byl, nebo nebyl spokojený. Výroky typu „jsou to fušeři“, „podvodníci“ apod. mají bez vysvětlení spíš charakter urážky. Taková reference firmu jenom očerní, ale ve skutečnosti nepodá vůbec žádnou informaci. 

Aby se jednalo o konstruktivní hodnocení, je potřeba napsat např. „Firma vybrala zálohu, ale pak už nepřišla“ nebo „Řemeslník špatně změřil kuchyň, takže skříňky potom neseděly“. Například jako v následující referenci:

„S realizací zakázky jsem hrubě nespokojen… …Většina z toho, co mi v domě dělali, je odfláklá, některé části přímo nefunkční, například vyspádovaný sprchový kout, který je udělán tak, že voda neteče do sprchového kanálku, ale spíš za vedle umístěný záchod na druhém konci koupelny.“  

Až si budete vybírat firmu podle referencí, rozhodně tedy negativní komentáře nepřehlížejte. Zároveň ale zůstaňte „soudní“ a zohledněte počet referencí. I firma, která má dvacet skvělých hodnocení, může mít jedno či dvě špatné. A neznamená to, že patří k fušerům. Naopak i břídilové s kupou stížností se občas vytáhnou povedenou zakázkou.

Jste řemeslník nebo firma: co s negativním hodnocením? 

Každý dodavatel může na všechny reference (kladné i záporné) reagovat. Pokud jde o negativní hodnocení a firma se k němu chce vyjádřit, je potřeba napsat do odpovědi k referenci pravdivé a validní argumenty. Tedy vysvětlit, že situace proběhla jinak, popsat pádné důvody, ne hodnotit osobu zákazníka. 


Existuje situace, kdy negativní referenci skryjeme. Pokud zákazník negativně ohodnotí firmu, která u nás nemá registraci, a tato firma namítne, že žádnou zakázku nerealizovala, vyžádáme si doklad o provedení práce. A jestliže zákazník žádný takový doklad nedoloží, referenci smažeme.

Reference ulehčí rozhodování a zbaví vás nejistoty

Když si u nás zadáte poptávku, přijde vám hned několik nabídek. Reference jsou to první, podle čeho byste měli jednotlivé „kandidáty“ hodnotit. Samozřejmě, že dál rozhoduje i komunikace s dodavatelem, jeho ochota a rychlost reakce (napsali jsme o tom článek), ale hodnocení zůstává tím hlavním. 

Vždy se snažíme všem zákazníkům sehnat toho nejlepšího řemeslníka či nejlepší firmu. A i když se nemůžeme zaručit za výsledek zakázky, reference jsou nástroj, který nám v tom pomáhá. Máme přehled, kdo je poctivý a kdo naopak nějaké zakázky zpackal. Firmy svým jednáním ovlivňují i naši pověst, a tak je naším cílem mít v databázi maximum těch spolehlivých.

Pojďte si svého dodavatele vybrat třeba hned. Zadejte si zdarma poptávku a my vás propojíme s řemeslníky a firmami z okolí. Pak si podle referencí zvolíte, komu práci nakonec svěříte. 

5 1 hlas
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest
7 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
záruba
záruba
11 let před

Celé je to pochopitelně od zákazníka šikovně přibarvené v jeho prospěch.
Nechal si udělat zakázku na smluvní cenu na které jsme se dopředu dohodli a když jsem mu na konci nechtěl vyhovět ve slevě s argumentem hodinové mzdy, tak mě chce pošpinit. Zakázka komplet trvala více jak 6hod. včetně přípravy práce, vyskladnění materiálu a času přepravy z mé provozovny. Ujeto 23km! místo 15ti. Předběžný odhad času mé práce byl pouze orientační, aby zákazník věděl kdy asi zkončím. Ostatně cca 8hod.(1den) nebyl zas tak přemrštěný odhad. Raději řeknu o něco více, aby mě zákazníci nechali vše v klidu dodělat s určitou mírou rezervy.
To, že zákazník mění podmínky po provedení zakázky a argumentuje hodinovou mzdou, která je pochopitelně silně přibarvená hovoří samo za sebe.
Hodinová mzda mi nepřipadá pro zákazníka zas tak výhodná a z praxe mám odpozorováno, že firmy které by takto malou zakázku vzaly na hodinovku tak vydrží dělat práci několikanásobně déle než zručný řemeslník.
Před započetím zakázky o hodinovce nepadlo ani slovo. Kdyby například firma z Prahy 4 opravovala baterii na Proseku, tak by vypočítaná hodinovka z reálné ceny zakázky mohla být podle úvahy zákazníka i 5000kč. Opravoval by třeba pouze 15min.
Domluva zněla jasně. Požadovanou práci provedu a po jejím skončení obdržím v hotovosti 4500kč. Proto také částku zákazník uhradil. Pokud by byl tak podvedený jak píše asi bych ani hotovost neobdržel, neboť vše bylo pouze na ústní dohodě. Já jsem své splnil a zákazník mě špiní za to, že jsem po skončení zakázky nezměnil cenu v jeho prospěch. Inu každý holt jsme zvyklý na jiná pravidla. Každá ušetřená koruna do domácího rozpočtu se počítá. Ať to stojí co to stojí.
Přesto se mu omlouvám když je nespokojen. Já jsem již také nespokojen.
Jeho představy nejsem zřejmě schopen plnit.
Příště ať hledá někoho podle svých představ a na těch trvá před započetím prací.
Možná uvidí jak se budou firmy předhánět o malou zakázku na hodinovku kde je více času ztráveného mimo pracoviště, než na pracovišti samotném.
Toliko má reakce.

martina
martina
11 let před

nechapu tady ten komentar to je uplne neco jineho a jinej případ chtéla jsem rozepsanou cenovou nabidku na prace material a bouraci prace sami,vubec jsem nedomlouvala hod sazbu.pan ve všem viděl složitost a jen řekl odhad a než vypracoval cenovou nabídku tak mu to trvalo a vždy do ní něco napsal a něco ne.cenova nabídka nemá bejt klamavá

Michal Hnilica
Michal Hnilica
11 let před

Pan Čepička naprosto nereaguje na jakoukoli výzvu. Naposledy se ozval 4.3. od té doby nic. Zřejmě si užívá těch deset tisíc, které dostal jako zálohu. S pozdravem M.Hnilica.

Administrátor
Administrátor
10 let před

Dobrý den všem,
pokud chcete napsat hodnocení na firmu, není tohle dobré místo. Reference zobrazujeme přímo na domovské stránce. Klikněte na http://www.nejremeslnici.cz/reference/new
děkujeme nejremeslnici.cz

Lucie
Lucie
10 let před

Jen by mne zajímalo, zda jste doplatek zaplatila. Myslím, že dle občanského zákoníku, když má firma zpoždění s dodáním, tak by měla platit nějaké penále? Není to tak???

Renáta Juklová
Renáta Juklová
10 let před

No zaplatili jsme 🙁

Luda
Luda
9 let před

Dobrý den
chtěl bych napsat referenci o pražské firmě Aleant Praha,web:stavby24.com
Neplatí zaměstancům vyplaty a pořad se jen vymlouvají že ji ostatní firmy za práci neplatí.
Chci tím jen říct pokud by někdo našel inzerát na volná pozice ve firmě ať tam nenastupuje,Majitel je národností Rusko.A odvedená prace i z teto firmy také není kvalitní.Jen vás chci o tom informovat

7
0
Přidejte svůj názor.x