Dobrého řemeslníka je potřeba pochválit

Nikdo nepochybuje o tom, že řemeslník pracuje proto, aby si vydělal. V tržní ekonomice peníze ostatně hýbou světem. Odborný portál NejŘemeslníci uskutečnil mezi svými zaregistrovanými a prověřenými podnikateli (celkem jich je přes 30 tisíc) rozsáhlý průzkum. Z něho vyplynula řada překvapivých výsledků. I řemeslník je člověk, který ocení pochvalu za kvalitní práci.

Pochvalou neurazíš – ba právě naopak

Průzkum ukázal, že každého řemeslníka motivují především čtyři věcí: Na prvním místě to jsou pochopitelně peníze, ale ty jsou okamžitě následovány oceněním a pochvalou třeba i na webu NejŘemeslníci.cz (téměř 77 % respondentů), dobrými referencemi (57 % respondentů) a nakonec pocitem dobře odvedené práce (10 % respondentů).

Zákazník chce kvalitu

Zatímco dříve při výběru řemeslníka rozhodovala hlavně cena zakázky, dnes si tři čtvrtiny zákazníků vybírají řemeslníka především podle referencí o kvalitě jeho práce, za niž jsou ochotni si připlatit. Zároveň se však téměř třetina dotázaných řemeslníků vyslovila v tom smyslu, že se oproti minulým letům nic nezměnilo a zákazníci jsou stále stejní.

Většina zákazníků neví, co poptávat

Zákazníci většinou sice tuší, co od řemeslníka chtít, ale nedokážou to formulovat do přesného a kvalitního zadání. Portál NejŘemeslníci si toho je vědom, a proto nabízí pomocnou ruku všem, kteří při tvorbě zadání tápou a to pod heslem: Aby to dobře dopadlo.

V tom smyslu se vyjádřilo 60 % respondentů a pouze něco málo přes třetinu dotázaných řemeslníků jsou optimisté, kteří si myslí, že dostávají lepší zadání od zákazníků, než tomu bylo před několika lety.

O něco lepší je na straně poptávajících znalost o stavebních materiálech. Asi díky internetu, veletrhům a tištěným médiím si zákazníci vyberou, z čeho chtějí stavět. Ale není to žádný zázrak. Zde se řemeslníci rozdělili na dva prakticky stejné tábory: Zatímco jedna polovina je přesvědčena, že se situace lepší, druhá si myslí, že je to stejné, nebo dokonce horší. A když se k tomu přidá nedostatečná schopnost zakázku vyspecifikovat, pak je jasné, že zde může dojít ke vzniku třecích ploch mezi řemeslníky a jejich zákazníky.

I ti, co si udělají jasnější představu, jaké materiály by měly být použity, nechávají v drtivé většině jejich nákup na podnikatelích. Zabezpečit nákup vlastními silami si chce pouhých 14 procent klientů.

Tlak na termíny a ceny

Práce řemeslníků jsou stále žádanější. Podle údajů databáze NejŘemeslníci.cz lidé poptávají řemeslné práce o polovinu častěji, než před třemi roky. Nejžádanější jsou dlouhodobě práce zedníků, elektrikářů, truhlářů, instalatérů a klempířů. U zákazníků však postupně rostou nároky a při poptávání řemeslníků mění své preference. Dochází tak i k tlaku na termíny, které však mohou mít negativní dopad na kvalitu výslední zakázky. Naštěstí není tento trend dominantní. Setkalo se s ním 40 % řemeslníků, kdežto zbývající část v anketě uvedla, že větší tlak na termíny nepociťuje. To koresponduje se skutečností, že na přední stupně interesu zákazníků se dostala kvalita.

Nemalujme si však výsledky úplně na růžovo. Zákazníkům jde stále o vysoutěžení nejnižší ceny (uvedlo to 54 % řemeslníků) – není to ale naštěstí dominantní. Ve hře jsou i další faktory: kvalitu a reference upřednostňuje podle respondentů 63 % zákazníků (tento faktor stále roste), rychlost realizace pak třetina klientů a podle dostupnosti se rozhoduje 17 % poptávajících.

Děkuji, fakturu nepotřebuji

Práce bez faktur je jedním z největších problémů vztahu řemeslník – zákazník. Stejné počty poptávajících, kterým jde o výslednou cenu, se snaží ušetřit i na tom, že nepožadují fakturu. Jde o více než každého druhého klienta (56 %). Mnozí si ani neuvědomují, že pokud nemají v ruce fakturu, nemohou práci řemeslníka ani reklamovat. A ti, kteří sází více na kvalitu a jistotu – faktury vyžadují. Z ankety vyplynulo, že třetina řemeslníků se s požadavkem na nevystavení faktury prakticky ani nesetkala. Někteří dokonce uvádějí, že bez faktury zásadně nepracují – je jich však drasticky málo.

A co si myslí řemeslníci o své vlastní poctivosti? Zde je vidět, že na všechny otázky z ankety odpovídali podle svého nejlepšího vědomí a svědomí – po pravdě. Třetina se domnívá, že je poctivější a zbytek si myslí, že je to pořád stejné.

Práce je moc, lidí málo

Protože kvalitní řemeslník je nedostatkové zboží a situace se v dohledné době nezlepší, je jasné, že si řemeslníci mohou ze zakázek vyzobávat ty zajímavější. V anketě nejčastěji zmiňovali: „Záleží na tom, kolik mám práce“, „Ovlivní mě zajímavý projekt a jeho rozsah“, Dojem z prvního kontaktu se zákazníkem“… Výsledkem je, přes 90 procent řemeslníků si zakázky vybírá a rozhodně se nechová jako pět procent těch, kteří uvedli, že berou vše, co přijde.

Sdílet článek

Autor příspěvku: NejŘemeslníci

avatar
  Odebírat  
Upozornit na