O tom, že „řemeslo je grunt“, slýcháme poměrně často. Jakmile potřebujeme ve svém domově něco opravit nebo vyrobit, voláme řemeslníky. A samozřejmě, že požadujeme ty nejšikovnější, nejspolehlivější a za cenu co nejpřívětivější k naší peněžence. Pokud by platilo výše zmíněné rčení, pak bychom se mohli na všechny spolehnout. Bohužel, ne vždy tomu tak je.

Již americký letecký inženýr Edward A. Murphy věděl své. Základní formou všech jeho „zákonů schválnosti“ je tvrzení: Co se může pokazit, to se pokazí! Pokud jste se rozhodli, že si pořídíte novou střechu, konzultujte s odporníky a pečlivě vybírejte profesionální firmu. Což se snadno řekne…

Na první kontakt

Z řemeslníka byste měli mít dobrý pocit už při komunikaci. Bere vám telefony? Když slíbí, že zavolá, udělá to? Reaguje na nepřijatý hovor? Rozhodně si vyhledejte reference, abyste informace o kvalitě odváděné práce měli z první ruky. Nenajímejte si řemeslníky bez smlouvy. Správně formulovaná smlouva o dílo vám ušetří plno starostí a peněz při případných reklamacích. Věnujte velkou pozornost popisu prací a dodaných materiálů. Ve smlouvě trvejte na tom, že firma se bez vašeho souhlasu nebude pouštět do náhradních řešení. Smlouva by může obsahovat spoustu potřebných podrobností – technickou dokumentaci (je-li nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankce při jejich nedodržení a požadavek vést stavební deník, který bude každý den k dispozici. Nezapomeňte uvést i klauzuli o odvozu odpadu.

Většina firem chce zálohu předem. Dohodněte si, že budete za odvedenou práci platit průběžně a na závěr si necháte motivační doplatek, například 15% z ceny, který vyplatíte po odevzdání hotového díla a odstranění všech chyb a nedostatků.

Pokud řemeslníka neznáme, volba právě jeho služeb může být mnohdy sázkou do loterie. Abychom se vyhnuli případnému zklamání z nekvalitně odvedené práce, vyplatí se držet se při hledání některých zásad.

Zeptejte se

Základem jsou reference od zákazníků. Hledat je můžeme například na internetu, kde v současné době již existuje mnoho portálů, které  srovnávají stovky řemeslníků a živnostníků. Recenze od spokojených či naopak rozčilených zákazníků jsou doslova k nezaplacení. I vy sami můžete svému oblíbenému instalatérovi, malíři pokojů či truhláři pomoci tak, že mu napíšete pochvalnou recenzi. A naopak upozornit ostatní na špatně odvedenou práci, pokud jste náhodou byli zklamáni.

Zda byla práce řemeslníka odvedena poctivě bohužel ne vždy poznáme hned po skončení práce. Zatímco šmouh na zdi, nečistot nebo nerovností si všimneme hned, někdy se nepoctivá práce objeví třeba za pár dnů, případně týdnů. Tehdy je už samozřejmě pozdě. Přesto jako prevence před nepoctivostí může posloužit jednoduchá metoda. Domluvte se s řemeslníkem na tom, že mu zaplatíte až poté, co bude práce hotová. Seriózní řemeslník by měl být ochoten na takovou nabídku přistoupit; váhání je už samo o sobě známkou toho, že něco nemusí být v pořádku. A pokud máte náhodou pochybnosti o spolehlivosti najatého pracovníka, nebojte se s ním rozloučit ještě před tím, než začne.


V následujících článcích se podíváme na konkrétní případy, kdy to dobře nedopadlo, protože nebylo postupováno podle předcházejících rad a zásad. 
Přejeme vám, aby to dobře dopadlo.


Pokud si nevíte rady kde potřebné dokumenty najít, máme je pro vás zdarma. Stačí si potřebný dokument stáhnout a vytisknout 🙂
Sdílet článek