Ať už si budete vybírat řemeslníky na rekonstrukci, malování nebo třeba úpravu zahrady, zjistěte si o nich co nejvíc informací. Nejen, že vám to usnadní rozhodování, ale hlavně získáte představu o průběhu spolupráce. Jak si dodavatele prověřit a co se může stát, když to neuděláte? To všechno se dočtete v článku.

Nejlepší způsob, jak si „proklepnout“ řemeslníky, je zeptat se předchozích zákazníků. Zadejte údaje o firmě na naší ověřovací stránce, a pokud u nás má firma profil, hned se vám zobrazí její hodnocení. A jestliže jste teprve ve fázi hledání, můžete si prohlédnout reference jednotlivých řemeslníků a firem a vybírat podle nich. Každé hodnocení navíc ověřujeme, takže máte jistotu, že si je dodavatelé nepíšou sami.

Samozřejmě, že platí „Tisíc lidí, tisíc chutí“. Může se stát, že řemeslník bude mít spoustu dobrých recenzí a mezi nimi jednu negativní, protože si se zákazníkem takzvaně „nesedli“. Pokud ale špatná hodnocení převažují, mějte se na pozoru.

Kromě zkušeností předchozích zákazníků se vyplatí taky zkontrolovat, zda má dodavatel správné živnostenské oprávnění. Nestačí totiž, že truhlář umí taky spravit krov. Na každou činnost je potřeba jiná živnost. Zda ji vámi vybraný řemeslník má, můžete dohledat v Živnostenském rejstříku nebo v registru ekonomických subjetků ARES. Pokud zjistíte, že dodavatel potřebným oprávněním nedisponuje, napište mu a zeptejte se ho. Dost možná si totiž najmul subdodavatele, který tu správnou živnost má, a tak může práci vykonat.

Nezapomeňte, na smlouvu o dílo a předávací protokol. Dokumenty, bez kterých by se žádná spolupráce s řemeslníky neměla obejít.

Příběh o nepoctivém řemeslníkovi

Že je opatrnost na místě, se přesvědčil jeden z našich zákazníků. Přikládáme jeho zkušenost tak, jak ji popsal na našem webu. Jméno řemeslníka jsme vynechali.

„Na „oprsklost“ a drzost řemeslníků si člověk nějak tak zvykne, ale to co předvedl jeden řemeslník, to byl vrchol. Vše nasliboval, vybral zálohu 5000 korun a od té doby se po něm slehla zem. Slíbil, že se ozve a potvrdí termín realizace, který měl být v příštím týdnu, nicméně nezavolal. Volat jsem mu musel sám a řemeslník se vymlouval a vymlouval, jak to jen šlo. Prý mu to nevychází, má toho hodně a navíc ještě není dodaná lišta, která je potřeba (výmluva č. 1).

Takto jsem ho telefonem naháněl asi tři týdny, než jsme se domluvili na dalším pevném termínu realizace. Když se tento datum přiblížil, volal, že mu to nevychází, že se to přesune na čtvrtek, že dorazí v 9 hodin. Ve čtvrtek v 11 hodin, kdy já na něj doma čekám, volá, že mu to nevychází (výmluva č. 2: kleklo mu auto), že přijede další den. Další den k ránu volá, že bude mít hodinu zpoždění, že mu nejde otevřít dílna. O hodinu později však nepřijel, přijel v půli dne, o čtyři hodiny později, kdy bylo jasné, že se práce za den nestihnou.

Kdyby přišel pouze pozdě, omluvil se a makal jako šroub, tak bych to bral. Když jsem vyjádřil s jeho přístupem mírné znepokojení, začal být drzý a říkat, že jestli se mi to nelíbí, tak že práce má dost, materiál mi tady složí a pojede pryč.

To jsem si řekl, že s takovým člověkem opravdu spolupracovat nechci. Vzal materiál a instalovat jsem si jej nechal od jiné, asi tak milionkrát příjemnější a zkušenější, firmy.

Vyvrcholení tragické zkušenosti je, že mě řemeslník okradl o peníze. Při předání materiálu mi řekl, že něco ze zálohy zbylo, že mi tento zbytek zašle na účet, jehož číslo jsem mu dal. Částku nezaslal, telefony nezvedá, na smsky nereaguje. Už víc než měsíc.

Jestli nechcete zažít několik týdnů táhnoucí se utrpení s výsledkem, že se cítíte jako hadr na holi, se kterým si „oprsklý“ řemeslník dělá, co chce, tak od tohoto pána ruce pryč.“