
26. 2. 2020, aktualizováno 1. 11. 2023
Hladký průběh rekonstrukce a stavby si přeje asi každý. Dobrá zpráva je, že se tomu dá jít naproti. Jak? Pomůže vám smlouva o dílo a předávací protokol. Stačí jen dodržet všechny náležitosti a nezapomenout na důležité položky.
První dokument, o kterém bude řeč, je smlouva o dílo. Ta se podepisuje ještě před zahájením veškerých prací. Dílem se v tomto případě myslí věc, kterou má řemeslník nebo firma udělat. Může to být rekonstrukce, stavba, oprava, ale třeba i příprava grafického nebo architektonického návrhu.
Smlouva o dílo chrání zákazníky i dodavatele. Vy díky ní získáváte jistotu, že všechno proběhne tak, jak bylo napsáno, v požadovaném termínu a že máte v případě vad či nedodělků právo na reklamaci. A řemeslník či firma má zase záruku, že určitě dostane zaplaceno a zákazník se nebude dožadovat něčeho, co ve smlouvě nebylo.
10 položek, které musí obsahovat smlouva o dílo
- Údaje o zákazníkovi i dodavateli: jméno, adresa, kontakt, čísla bankovních účtů apod.
- Co je předmětem smlouvy, tedy například rekonstrukce koupelny, oprava komína, vymalování pokoje. Čím detailněji tuto část popíšete, tím lépe.
- Termín, do kterého má být dílo hotové.
- Cena, způsob a termín platby. Můžete přidat i splátkový kalendář, pokud nebude všechno hrazené najednou.
- Místo, kde bude rekonstrukce/stavba/oprava probíhat.
- Povinnosti firmy/řemeslníka. Obecně platí, že dodavatel by mě dílo vykonat v souladu se smlouvou, na vlastní odpovědnost, vlastním jménem a s potřebnou péčí.
- Povinnosti zákazníka. Na vás je poskytnout dodavateli všechny potřebné podklady, umožnit mu přístup do objektu a samozřejmě za dílo zaplatit.
- Sankce. Pokud řemeslník např. nedodrží termín dodání, určí se pevná částka nebo procento z ceny díla jako „pokuta“.
- Odstoupení od smlouvy. Stejně jako sankce, i odstoupení od smlouvy je možné při nedodržení určitých závazků: když se termín dodání prodlužuje příliš, když firma nechce odstranit vady… Podmínky odstoupení si jasně stanovte.
- Záruční podmínky a reklamace. Stavební (ani jiný) zákon záruku na rekonstrukci nezmiňuje, a tak je potřeba tyto podmínky do smlouvy přidat.
Podle čeho poznáte spolehlivé řemeslníky či poctivou firmu? Koukněte na náš jednoduchý návod.
Zmínili jsme body, které najdete v našem vzoru smlouvy o dílo. Samozřejmě, že se ho nemusíte přesně držet – můžete si určit například jinou výši sankcí a celkově přidat další body.
Co dalšího se hodí ve smlouvě mít:
- Definice důležitých pojmů: např. co přesně znamená vada a co drobná vada. Hodí se taky odkázat na příslušný zákon, který dané pojmy vymezuje.
- Odpovědnost za škodu. Dodavatel je až do předání díla zodpovědný za všechny škody, jež způsobí, ale taky za ty, které sice způsobil při práci, ale které se projevily až po předání díla.
- Autorská práva a duševní vlastnictví: pokud např. poskytnete firmě svůj architektonický návrh, je potřeba uvést dokument do smlouvy jako duševní vlastnictví.
Jak to může dopadnout, když nemáte smlouvu?
Že se smlouva o dílo vyplatí, dokládá následují reference. V tomto případě rekonstrukce smluvně ošetřená nebyla:
„Katastrofa. Řemeslník si od nás vyžádal hned 1. den zálohu 6000 Kč. Nejdřív se několik dnů ani neobjevil. Po urgencích přijel. Začal mlátit velkým kladivem jako smyslů zbavený do lepené plastové, doma dělané vaničky, místo toho, aby ji rozříznul. Celý dům se otřásal. Při tom rozbil i přívod vody do WC. Práci nedodělal, utekl od instalateřiny.
Práci dokončil až po neskutečných urgencích, a to velmi neprofesionálně, nekvalitně. Půlky odlomených dlaždic zamáznul spárovkou s tím, že si na to máme koupit a nalepit lino! Nejenže koupil zcela jiný rozměr obkladaček, ale dával tam i ty špatně uříznuté – ulomené, našikmo, jeden roh zamáčklý do malty atd. Do nestejných, až 2 cm spár dal hmotu, která nikdy nezaschla. Spáry velké 2 cm ničím nezakryl. Spád plošiny vedle vaničky je nikoli do vaničky, ale na podlahu, kde není kanálek. Vaničku koupil nejmenší na trhu, i když jsme chtěli větší.
Termíny nedodržuje. Když jsme žádali opravu závad nebo náhradu škody, byl vždy opilý a odmítl to. Komunikace obtížná, lže. Tohoto nešikovného hrubiána a podvodníka nikomu nedoporučujeme. Ozvali se nám další jeho klienti, od nichž vybral i 30 000 Kč, a práci nedodělal.“
Poznámka: V příběhu jsme vymazali konkrétní jména, IČ a další údaje o kritizovaných řemeslnících.
Do předávacího protokolu uveďte případné nedostatky
Ještě než se za řemeslníky zaklapnou dveře, měla by proběhnout jedna důležitá věc: podpis předávacího protokolu. Vy tím potvrdíte, že dílo přebíráte, tak, jak je. Máte ale právo zapsat do protokolu případné závady. Když jde třeba jen o škrábanec na podlaze, který spadá do tvz. nepodstatných vad, můžete požadovat slevu z ceny díla nebo opravu. Jestliže ale firma použila například špatný materiál nebo nedodržela bezpečnostní normy (což už je podstatná vada), máte právo i na odstoupení od smlouvy.
Předávací protokol se ale hodí i před zahájením prací. V případě stavby nebo rekonstrukce jím zákazník předává nemovitost firmě.
Ověřte si živnostenské oprávnění firmy
Kromě sepsání a podepsání zmíněných dokumentů udělejte před zahájením spolupráce ještě jednu věc. Zkontrolujte, jestli má daná firma nebo vybraný řemeslník tu správnou živnost k práci, kterou vám nabízí. Může se totiž stát, že vám přijde třeba od zedníka nabídka na obložení domu přírodním kamenem. To už jsou dvě odlišné živnosti: zednictví a zpracování kamene.
Nelekejte se, rozhodně nemusí jít o podvod. V živnostenském rejstříku na pár kliknutí zjistíte, jestli má daný dodavatel oprávnění k oběma činnostem. Pokud ne, napište mu a zeptejte se. Dost možná si totiž najal subdodavatele, který potřebným živnostenským listem disponuje. Ideální pak bude, když tuhle skutečnost zapíšete i do smlouvy o dílo.
Dotaz : rekonstruovala jsem byt na rychlo . Sehnala jsem firmu o jednom zaměstnanci . Vše bylo dohodnuto ústně. Po dokončení rekonstrukce s měsíční prodlením . Po zaplacení všeho na čem jsme se dohodli přišel stím že použil vic materiálu a chce 13 tisíc . Muže požadovat něco takového . Nemám asi učet o provedené práci. Dodal jen učet za nakoupených material.
Dobrý den,
smlouva nemusí být pouze písemná, platí i ústní dohoda, v rámci dokazování je však vždy lepší mít to písemně, nebo alespoň mailem.
Co se týče měsíčního prodlení, lze uplatňovat práva z vadného plnění (podobně, jako při reklamaci zboží v obchodě). Ohledně požadování 13 000 Kč navíc – pokud byla předem ujednána pevná částka, nemůže firma žádat změnu ceny, protože si dílo vyžádalo jiné náklady, než bylo předpokládáno (bez domluvy s vámi). Pokud byla cena určená odhadem a zjstilla-li firma, že cenu určenou odhadem bude nutné podstatně překročit (dle judikatury o více než 10 %), měla vám to bez zbytečného odkladu oznámit s odůvodněnným určením nové ceny. Neučinila-li to, pak nemá právo na zaplacení rozdílu v ceně. V případě, že firma nebude ochotna se domluvit, nezbude nic jiného, než se obrátit na ČOI nebo zahájit soudní řízení.
Tomáš z týmu NejŘemeslníci.cz
Dobrý den.Mam dotaz jestli je možné vystavit předávací protokol o dílo bez smlouvy o dílo jak takové.(Je dohoda emailem o předmětu díla (postup,skladba,rozsah m2).Nebo mám požádat objednatele o objednávce a SOD.?
Dobrý den,
děkujeme za komentář! Smlouva o dílo nemusí být přímo podpesána. Může se jednat o ústní dohodu či dohodu emailem, kterou zmiňujete. Takže předávací protokol lze vystavit i bez SOD. Více o tom, co se považuje za uzavření smlouvy, lze najít na https://www.podnikatel.cz/zakony/novy-obcansky-zakonik/f4584427/
Doufám, že odpověď je dostačující.
Tomáš z týmu NejŘemeslníci.cz
Dobrý den,mám velký problém po rekonstrukci koupelny kdy řemeslník nechce uznat reklamaci.Jednà se o estetické vady které nevypadají dobře.Např.zešikma zabudovaný Geberit,nekvalitní štuk,křivà stěna atd.Nechci doplatit zbytek faktury dokud nebude sjednaná náprava nebo poskytnutá sleva.Smlouvu o dílo nemám a ani předávací protokol který budu požadovat.Poradíte mi jak mám dále postupovat?
Děkuji za odpověď
Dobrý den,
určitě doporučujeme sepsat předávací protokol a uvést do něj všechny vady. Trvejte na tom, že zbytek částky zaplatíte až ve chvíli, kdy řemeslník nedostatky odstraní. Můžete se taky obrátit na ČOI a nechat prověřit řemeslníkovo podnikání. Držíme palce, ať to nakonec dobře dopadne.
Pavlína z týmu NejŘemeslníci.cz